take over
take over
Redken
Redken

Redken schampo, balsam, inpackning samt styling till Dig


Företaget Redken grundades år 1960 av skådespelaren Paula Kent och sin personliga frisör Jheri Redding som bildar namnet REDKEN. Paula var en ung skådespelerska, i slutet av 50-talet, som var extra känslig för många av de produkter som användes av frisörer och makeup-artister. Hon kände sig väldigt frustrerad över varför ingen kunde förklara anledningen till att dessa produkter var irriterande för just henne. Hon besökte dermatologer och frisörer för att finna anledningen till reaktionerna och en lösning men ingen kunde hjälpa henne. Här insåg Paula att hon kunde hjälpa miljoner med människor med samma behov, vård och kvalitativa produkter som kunde lösa problemet. Hon kom på att professionella frisörer behöver veta mer om relationen och samspel mellan hårets och hudens uppbyggnad, kemi samt ingredienser i produkter som leder till ett vackert hår och frisk hud.

Paula Kent och hennes frisör, Jheri Redding, startade utveckla och lansera tre produkter och ett utbildningsprogram för frisörer om hår och hudens kemi. Man utvecklade och baserade på tre principer:

Protein teknik då håret består i huvudsak av protein
Produkterna skall andast användas, saluföras och rekommeneras av licencerade och professionella salonger.
Håret och hudens naturliga pH-värde är surt, 4,5-5,5. Då bör produkterna harmonisera detta pH-värde för ett skonsamt resultat.

Paula hade år 1965 full äganderätt till Redken och hade sin bas i Kalifornien. Företaget utvecklades och under 70- och 80-talen var företaget ledande inom produktteknogi i USA samt resten av världen.

År 1993 blev företaget uppköpt av L'Oréal koncernen och har sitt säte idag på 5th Avenue NYC. Redken är idag världsledande leverantör av professionella hårvårdsprodukter och behandlingar. Företaget leds av drivna människor med överlägens forskning och utveckling i samarbete och samspel med världens bästa frisörer. Redkens produkter och behandlingar finns idag hos professionella skönhetssalonger i över 50 länder.

 

SKÖNHET DRIVS OCH UTVECKLAS AV VETENSKAP
Redken revolutionerade professionell hårvård samt salongsverksamhet från och med år 1960 genom att införa nya begrepp såsom protein och rekonditionering. Detta baserat på bevis att håret i huvudsak består av proteiner och att tillfört protein kan absorberas av håret skapade ny bas för proteinbaserade produkter och behandlingar. Salongerna hade nu möjlighet att påverka hårets kondition och struktur på ett sätt som man tidigare inte hade tidigare. Tidigare hade man endast möjlighet att kamouflera bort skador och nu kunde man laga skador och förebygga så de inte uppkommer.

Nu började Redken att utveckla och patentera speciell proteinteknik. Redken innehar nu över 60 globala patent på egenutvecklade produkter och ingredienser. Redkens två senaste patent för proteinteknik utgör grunden för märkets hårvårds och styling serie.

Patent # 6.015.574 utfärdades för Redken exklusiva Interbond Conditioning System. En väsentlig del av Redkens hårvårds serie som ger enkla lösningar på specifika behov genom speciellt utvecklade ingredienser som ändrar hårets uppbyggnad och struktur. Dessa ingredienser hjälper till att förvandla hårets inre struktur samtidigt som de dramatiskt förbättrar dess yttre utseende.

Patent # 6.013.250 utfärdades för Redken nya 3D Repair Complex, som ligger i hårvårdsserien Extreme. Den tillför ceramid och naturliga lipider för att ge inre styrka, förstärkning och skyddande renovering till skadad och sprött hår.

Redkens hårvårdserie består av hårvård och styling. Hårvården är uppdelad i olika serier för specifika problem samt hårtyper. I serierna ingår schampo, balsam, inpackning och kurer. Detta för att hårets uppbyggnad och styrka är väldigt viktigt för att stylingen på bästa sätt återges med maximal glans och önskvärt resultat. Stylingen består av olika finish-spray i olika styrkor, mousse, volymprodukter såsom rootlift, värmeskyddande produkter såsom heat spray samt argan oljor utan silikoner med flera. Samtliga av dessa produkter hittar Du på harmoniq.se samt HARMONIQs salonger.

2008
Under 2008 utnämndes Redken 5th Avenue NYC som en av de "Ikoner för den amerikanska marknaden" tillsammans med 256 andra amerikanska märken. Random House Publishing i samarbete med Columbia University hedrade konsumentvarumärkets spetskompetens till de bästa 257 varumärken av 800 nomineringar.

FRAMTIDEN
Redkens engagemang för att skapa vetenskapligt förstklassiga produkter för den professionella salongen och samhället fortsätter. I framtiden kommer vår medvetenhet om mode, street trender och moderna hår att öka med den ökade framåt marsch för social media och ökade tillgänglighet. Detta i samspel med vår vetenskapliga styrka kommer att generera en stark framtid för skonsam hårvård med maximalt resultat.

Läs mer
Visa mindre
Visa fler

Din produkt är tillagd

×
Startsidan
Proenza Schouler
Proenza Schouler ARIZONA EDP 90 ML
Proenza Schouler ARIZONA SHOWER OIL 200 ML
Proenza Schouler ARIZONA BODY OIL 100 ML